bär något vitt idag

Sedan den 1 juli 1979 har det varit förbjudet att slå barn i Sverige. Men i majoriteten av världens länder anses det fortfarande vara accepterat att slå, smiska, knuffa eller dra i håret –i alla fall så länge det sker under rubriken uppfostran. Med andra ord försvarar många vuxna ett beteende mot barn som de aldrig skulle acceptera själva.

Vi kan vara stolta över vår lag mot aga, men det finns mycket arbete kvar även i Sverige. Våld inom hemmet är fortfarande någonting skambelagt och som få talar om. En undersökning från Linköpings universitet och landstinget i Sörmland visar att ett av sju barn utsatts för misshandel i hemmet. Och drygt 10 % av barnen som deltog i undersökningen har upplevt våld mellan de vuxna i sitt hem. Det är fullständigt oacceptabel.

För att uppmärksamma alla de barn som far illa uppmanar jag, i samarbete med Rädda Barnen, er alla att ta ställning mot barnaga genom att bära något vitt den 1 juli. En hatt, en tröja eller en vit ros i knapphålet. Gör som jag och mina döda döttrars lillebror –klä dig i vitt imorgon och våga uppmärksamma det tabubelagda ämnet. För alla barn, i hela världen, har rätt till en trygg uppväxt utan våld.


texten lånad ifrån en annan blogg ja läser varje dag.

jag har idag valt att ha ett vitt linne/tunika på mig idag, bara för detta. hoppas ni andra oxå har haft detta i åtanke idag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0