Grattis

Alla Lindor här i detta avlånga land... grattis på din namnsdag =)

detta är fakta om detta fina namn:

Kvinnonamnet Linda är en kortform av namn som slutar på -lind, -linda eller -linde, exempelvis Belinda, Rosalinda, Melinda, Herolinda eller Sieglinde, som i de flesta fall har engelskspråkligt och från början tyskt ursprung, dock även spanskt ursprung. Slutdelen anses komma från tyskans lind 'mild'.

Kortformen blev populär i Europa slutet av 1700-talet, och har använts i Sverige sedan början av 1800-talet. Det var här länge ovanligt och fick sin första egentliga popularitetsperiod först på 1950-talet. Det stora genombrottet kom dock på 1970- och 1980-talet då namnet ökade tiofaldigt och tidvis var ett av de 3-4 vanligaste namnen på unga flickor. Det minskade sedan snabbt under 90-talet och finns nu i början på seklet inte längre bland de 100 vanligaste flicknamnen. Det fanns 31 december 2005 totalt 50 611 personer i Sverige med förnamnet Linda, varav 38 313 hade det som tilltalsnamn. År 2003 fick 240 flickor namnet, varav ca. 65 fick det som tilltalsnamn.

undrar hur många det är idag som heter detta... är ju några år sedan d var 2003... :D

jag själv känner några stycken som ja vill gratta

Linda Lundberg

denna linda känner jag från mitt arbete. vi började sommarjobba 2006 tillsammans. lite rörigt när vi båda hette samma o båda var lika nya. men det gick kanon ändå.
idag så pluggar hon neråt i landet, så ses inte för ofta idag. men en trevlig prick

Linda Larsson

denna linda gick ja i gymnasiet med. genom henne som ja sedan träffade min älskling. så tack :D
idag bor hon neråt o sverige o pluggar i jönköping.

Linda Kåberg

denna linda började jobba på min station förra sommaren. och vi har gått i samma skola när vi gick på högstadiet. så visste vem hon var sedan innan.
nu har ja inte träffat henne på länge, men nu börjar sommarschemat på jobbet imorn, så nu kommer vi spendera en hel del tid tillsammans...

Linda nilsson

hon pluggade samtidigt som jag när ja pluggade i etuna. vi blev väldigt bra vänner. vi kallade även varandra för vår tvilling. idag tror ja hon bor i sthlm, då hennes studier som sjuksköterska är klara. lycka till!

Linda Svensson

hon pluggade oxå i etuna samtidigt som jag. oxå till sjuksköterska. men idag har ja ingen aning om vad hon pysslar med. men kan tänka mig att hon flyttat hem till malmö igen.


jag hoppas ja inte missat någon... i så fall säger ja förlåt.

ha en bra linda dag!

Övrigt om namnet linda

  • Det finns även en äppelsort vid namn Linda, se Linda (äpple)
  • Linda är också namnet på Karlstads universitets linjeförening för datavetare
  • Linda betyder "kvinna i jade" på kinesiska, "den sköna, den netta" på latin, Linda betyder även "vacker" på spanska.
  • Linda är även ett ord på Quenya (alviska) med betydelsen: "vacker".
  • Linda - som i Lindamordet, en kriminalroman av Leif G.W. Persson



  • Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0