runkeeper och ärenden

nu var d ett tag sen jag var ute o rörde på mig. men idag blev det en runda. hade en del ärenden neråt staden, så tog cykel.



först tog jag cykel hemifrån och cyklade ner till kvinnohälsan. där hade jag en bokad tid, för att plocka ut min p-stav som jag haft i i 1,5 år. egentligen ska man ha den i 3 år. men jag var inte nöjd, så bestämde mig att ta ut den.
fick även ett annat preventivmedel, ska testa en p-ring istället. info om preventivmedlet:

P-ring är ett preventivmedel för tjejer som sätts in i slidan. Själva ringen är gjord av mjuk, genomskinlig plast och är cirka fem centimeter i diameter.

Den innehåller två olika hormon, östrogen och gestagen (gulkroppshormon), som bland annat gör så att man inte får någon ägglossning och därför inte heller kan bli gravid. Det är samma hormon som finns i kombinerade p-piller och p-plåster.

Hur använder man p-ring?

Man sätter själv in p-ringen i slidan, på samma sätt som man sätter in en tampong. När p-ringen väl är på plats avger den hela tiden hormoner som går direkt ut i kroppen. Det gör att kroppen får ett jämnare upptag av hormonerna än med p-piller, då man tar en tablett om dagen. Det kan vara bra om man är känslig för hormonomställningar.

P-ringen ska sitta i slidan i tre veckor. Den fjärde veckan tar man ut den och är utan ring i en vecka. Under den veckan får man en typ av mens. Även under den veckan som man inte har någon p-ring är man skyddad mot graviditet. När precis en vecka gått sen man tog ut ringen sätter man in en ny även om man fortfarande har mens.

P-ringen kan sitta kvar i slidan även om man har till exempel samlag eller tampong. Man kan ta ut p-ringen och fortfarande vara skyddad mot graviditet om man sätter tillbaka den efter samlaget. Man kan vara utan sin p-ring i max tre timmar per dygn. Är man utan p-ring i mer än tre timmar eller om man missar att sätta i den efter att sju dygn har gått kan man inte längre vara säker på att man inte kan bli gravid. Då ska man förutom att sätt i ringen också skydda sig på något annat sätt, till exempel med kondom, under den följande veckan. Om man haft samlag dygnen innan man missade att sätt i p-ringen är det bra att ta ett akut-p-piller eftersom spermierna kan överleva i livmodern och äggledarna i några dagar.

Att flytta mensen med p-ring

Ibland kan det vara praktiskt att skjuta fram mensen, till exempel om man ska resa bort. Det kan man göra med p-ring. Då sätter man i en ny ring direkt istället för att vara utan ring i en vecka.

Det är inte farligt att flytta på mensen på det här sättet och man kan göra det under flera månader. Men ju längre man försöker skjuta upp sin mens desto större risk är det att förskjutningen misslyckas och att man då får en blödning i alla fall. Därför brukar rådet vara att man har mens i alla fall var tredje månad, det vill säga fyra gånger om året.

Liten risk för blodpropp

Preventivmedel som innehåller östrogen ger en ökad risk för blodpropp. Men den risken är väldigt liten, till exempel är det större risk att man får en blodpropp när man är gravid än när man använder p-ring. Risken för blodpropp ökar om man är kraftigt överviktig, har en förälder eller syskon som fått blodpropp innan 50 års ålder eller om man själv haft blodpropp tidigare. Då brukar man rekommenderas att välja något annat skydd mot graviditet, till exempel p-stav eller minipiller.

Var kan man få p-ring?

P-ringar skrivs ut på recept av en barnmorska eller läkare på en ungdomsmottagning, barnmorskemottagning eller sex -och samlevnadsmottagning. Man kan även vända sig till en kvinnoklinik eller en vårdcentral. Barnmorskan eller läkaren brukar även visa hur ringen sätts in så att man vet att det blir rätt när man sen gör det själv hemma. Själva p-ringarna får man hämta ut på ett apotek.

Vad kostar p-ring?

Hur mycket p-ringar kostar kan skilja sig beroende på var i landet man bor och hur gammal man är. Men i de flesta landsting och regioner är preventivmedel billigare när man är under 20 år.

Hur säkert är p-ring?

Om man använder p-ringarna som man ska är risken att bli gravid mycket liten.

Fördelar

  • Det är ovanligare med biverkningar eftersom hormondosen är låg och jämnare än vid till exempel p-piller.
  • Det är ett säkert skydd mot graviditet.
  • Mensen minskar och blir mer regelbunden.
  • Man får mindre menssmärtor.
  • Risken för inflammation i äggledarna och cancer i äggstockarna och livmodern minskar.
  • Man kan flytta fram mensen om man till exempel ska resa bort.
  • Man behöver inte komma ihåg att ta till exempel en tablett varje dag.
  • Till skillnad från p-piller funkar p-ringen även om man skulle kräkas eller få diarré.

                    

efter besöket hos kvinnohälsan så gick jag neråt stan, först hade jag tänkt o gå en sväng på stan. men hade verkligen ingen ork o lust. så jag gick in på apoteket o hämtade ringen.

sen tog jag cykel o cyklade vidare.



nu cyklade jag bort till industigatan, där jag var och hämtade ut en tapetrulle som vi beställt.
ska tapetsera om i hallen, en väg. ska bli svart med lite smala ränder i. bild kommer när den sitter uppe.

sen var det bara o börja trampa hemåt igen då.



blev som sagt var en bra bit idag. sumerar man alla tre omgångar blir det ca 13 km. detta är en sträcka jag borde cykla gå varje dag. för idag när jag var hos kvinnohälsan så vägde jag mig. och jag var där för 1,5 år sedan, och har sen dess gått upp 10 kg. hemskt. så får d inte vara. så nu måste något göras åt detta.

någon som har ett bra tips på motivation och peppning?


Kommentarer
Postat av: Linnea

Bra peppning, kolla enannandelavmig.blogg.se. Jag själv blir grymt taggad för att bli lite mer hälsosam! Man behöver ju inte göra något till det extrema! Kram

2011-09-05 @ 20:43:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0